Fiqh Dakwah dalam Al-Quran

Fiqh Dakwah dalam Al-Quran 1:  
- Melakukan Dakwah dengan Berfikir dan Beramal dengan Kejelasan -

Dalil:

Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:
"Maka tatkala rasa takut telah hilang dari Ibrahim dan berita gembira telah datang kepadanya, dia pun bersoal jawab dengan (malaikat-malaikat) Kami tentang kaum Luth. Sesungguhnya Ibrahim itu benar-benar orang yang penyantun dan suka kembali. Hai Ibrahim, tinggalkanlah soal jawab ini, sesungguhnya telah datang ketetapan Tuhanmu, dan sesungguhnya mereka itu akan didatangi azab yang tidak dapat ditolak." (Hud : 74-76)

Syarah Fiqh Dakwah:

1) Dakwah harus melahirkan da'i yang berfikir dan berkeyakinan diri untuk berhujah.
2) Walaupun berhadapan dengan perintah Allah ta'ala, ia tidak menghalang Nabi Ibrahim untuk berhujah dan menyatakan pandangannya.
3) Anak buah gerakan dakwah, tidak seharusnya mengikut arahan sahaja tetapi tetap berfikir dan taat dengan kejelasan, harus berani dan berkeyakinan untuk menyampaikan pandangan dan hujah.
4) Allah ta'ala tidak menyalahkan atau mencela Nabi Ibrahim atas soalannya bahkan memuji beliau. Allah ta'ala hanya memaklumkan bahawa walaupun ia mempunyai pandangan tetapi telah cukup tempoh yang diberi bagi kaum Luth sehingga mewajarkan azab ke atas mereka.
5) Pemimpin haruslah memimpin du'at untuk berfikir dan beramal atas kejelasan bukan taat buta.
6) Pemimpin haruslah berjiwa besar untuk bersedia menerima pandangan dan hujah dari pengikutnya.
7) Dakwah bukan indoktrinasi, bukan dogma dan cuci otak.

Sebagai rujukan tambahan, lihat kisah Nabi Ibrahim meminta Allah ta'ala untuk menunjukkan kepadanya bagaimana Dia menghidupkan makhluk yang telah mati di dalam Surah Al-Baqarah : 260.



Comments

Popular posts from this blog

Lafaz musytarak dalam usul fiqh

Ibrah Peristiwa Nuzul Al-Quran

Fahami apa itu ikhtilat