Kisah Abu Lubabah satu pengajaran

          Selepas selesai solat subuh secara berjemaah, duduk sebentar mendengar mutiara ilmu oleh seorang murabbi Us Dawi Cahyono yang telah banyak menumpahkan jasanya. Jika mengimbau kenangan lama, Us Dawi lah antara As-Sabiqun Al-Awwalun yang menubuhkan institusi Rakan Masjid UTP bersama dengan Tuan Hj Muhammad Noor dan En Talhah.

Us Dawi mengingatkan diri ini tentang perjuangan Imam As-Syafie yang sepanjang masanya berjuang untuk mengumpulkan ilmu supaya ilmu itu mampu menggerakkan setiap nadi masyarakat ketika itu yang ketandusan ilmu. Kalaulah bukan beliau yang mengumpulkan ilmu2 agama khususnya dalam ilmu fiqh, nescaya generasi zaman sekarang sudah tidak mampu mengenali syariat Islam dengan lebih jelas. Itulah sebaik-baik amal jariah (amal yang berterusan) yang patut dicontohi.

Agenda yang seterusnya ialah usrah. Ana diberikan tugasan untuk membentangkan kisah Abu Lubabah yang merupakan antara salah seorang sahabat yang turut serta dalam Perang Badar Al-Kubra. Sesiapa yang menyertai Perang Badar Al-Kubra diberi ganjaran oleh Allah iaitu diampunkan dosanya yang telah lalu dan yang akan datang. Begitu hebat ganjaran yang Allah berikan sesuai dengan kesusahan dan dugaan yang menimpa tentera Badar.

Kisahnya begini, ketika Abu Lubabah Ibn 'Abdul Munzir dihantar oleh Rasulullah untuk berunding dengan Bani Quraizah, sesudah Bani Quraizah mengkhianati perjanjian dan membuat pakatan jahat ke atas orang-orang Islam, jelas perbuatan mereka dianggap pengkhianatan terhadap Rasulullah S.A.W. Oleh itu, Rasulullah telah menghantar Abu Lubabah sebagai wakil rundingan untuk bertemu dengan Bani Quraizah. 

Namun, Abu Lubabah merupakan saudara kepada Bani Umru yang merupakan sekutu puak Aus. Sewaktu Abu Lubabah tiba, orang lelaki semuanya bangun berdiri, orang perempuan dan kanak-kanak datang kepadanya dalam keadaan sedih dan menangis. Melihat situasi ini, Abu Lubabah menjadi lembut hati. Lantas, mereka bertanya kepada Abu Lubabah apakah mereka patut mengikut hukum Nabi Muhammad? Abu Lubabah mengisyaratkan tangan ke tengkoknya yang membawa maksud mereka akan disembelih.

Tiba2, sebelum sempat Abu Lubabah meneruskan percakapannya dia merasa begitu bersalah kerana telah mengkhianati Allah dan Rasulnya apabila dia melakukan perkara tersebut. Sememangnya, Abu Lubabah mencari jalan rundingan yang damai bukannya mencetuskan kemarahan atau peperangan.

Dengan segera Abu Lubabah meninggalkan tempat tersebut dan mengikat dirinya di salah satu tiang masjid, serta mengatakan bahawa dia tidak akan meninggalkan tempat ini sehinggalah Allah mengampuninya dan tidak akan berpijak di bumi Bani Quraizah yang merupakan tempat dia mengkhianati Allah dan Rasulnya.

Berikut merupakan ayat dari surah (Al-Anfal : 27) yang menceritakan teguran daripada Allah terhadap perbuatannya. Abu Lubabah mengikat dirinya selama 6 hari, kemudian barulah turunnya wahyu yang menerima taubat Abu Lubabah. Sehinggalah, Rasulullah sendiri yng membuka ikatan tali tersebut. (At-Taubah :102)

Ibrah dari kisah ini, bagaimana sahabat2 Nabi begitu cepat mengakui kesalahan mereka sebaik sahaja mereka menyedari kesalahan tersebut. Sebab itu, jika dilihat terlalu sedikit orang tercicir sepanjang perjuangan Nabi. Tetapi, jika dibandingkan dengan zaman sekarang angkanya naik dengan melonjak.

Agak2nya mengapa terjadi begitu...


Jika zaman dulu bakteria menjangkiti sistem badan, maka badan akan sakit. Zaman sekarang, virus pula yang telah wujud malah saiz yang lebih halus dan struktur yang kompleks sehingga susah untuk dihapuskan. Hanya sistem imunasi badan yang kuat mampu menangani jangkitan virus tersebut.



Mungkin itulah jawapannya, sistem imunasi perjuangan = iman & taqwa. Moga dipelihara iman ini dan diberikan sebaik-baik pakaian (taqwa). (Al-'Araf : 26)

Wallahu'alam...

Comments

  1. saya pinjam artikel tuan untuk pos blog saya. terima kasih atas perkongsian abu lubabah.
    http://arrabe.blogspot.com/2011/07/ramadhan2-taubat-abu-lubabah.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Lafaz musytarak dalam usul fiqh

Ibrah Peristiwa Nuzul Al-Quran

Fahami apa itu ikhtilat