Harakah tanpa tarbiyah, maka pincanglah fikrahnya...

Assalamualaikum wrbth,

Semalam telah diadakan usrah bersama sahabat2 sebagai ganti minggu lepas yang agak kesibukan. Rupa-rupanya, banyak perkara perlu sentiasa diingatkan supaya nadi istiqamah sentiasa berdenyut selari dengan dengupan perjuangan yang mencari-cari erti kemenangan yang sebenar.

Merujuk kepada buku 'Al-Mutasaqitun ala tariq ad-dakwah' karya Al-Fadhil allahyarham Fathi Yakan yang merupakan mujahid yang telah meninggalkan seribu satu mutiara ilmunya untuk dipelajari. Di antara sebab2 berlakunya keciciran dalam medan perjuangan ini ialah kelemahan sudut tarbiyah yang mana berhubung kait dengan sesebuah harakah (gerakan) itu sendiri.

Biasanya apabila ahli itu semakin lama berada di dalam harakah, maka ahli itu akan mempunyai persepsi bahawa perkara2 @ amal2 asas yang dipelajarinya atau yang dilakukannya dahulu adalah perkara2 kecil sahaja. Persoalan mudah apabila seseorang itu ditanya, dimana letaknya tarbiyah di dalam harakah tersebut...

Mungkin ada yang berkata, taklifan yang diberikan... Ibadah yang dilaksanakan... Ukhuwah yang terbina...

Inilah akibatnya , apabila melihat tarbiyah sebagai satu sudut yang kecil tanpa melihat keseluruhan ruang yang ada. Akibatnya tindakan dan cara mu'amalah (perhubungan) mereka jauh sekali dari akhlak Islam. Mu'amalah yang berbentuk rabbaniyah dan tidak mempunyai 'uzubah ar-ruhaniyah (kesedaran rohani).

Memang betul, setiap perkara ada ahlinya (kepakaran masing2) maka perlulah diserahkan tugasan itu kepada ahlinya. Tetapi, adakah ini bermaksud hal2 siasah bagi pada ahli siasah dan hal2 tarbiyah bagi pada ahlinya sahaja. Malah, yang lebih teruk lagi bilamana siasah itu siasah dan tidak boleh bercampur dengan tarbiyah. Inilah elemen2 yang mampu merosakkan sesebuah harakah, kalaulah dia tidak menyedari perkara ini dan tidak segera mengambil langkah memperbaiki dirinya maka dia pasti akan jatuh...

Sesungguhnya sifat iman itu ada naik dan turunnya kerana itulah lumrah insan yang diciptakanNya. Sabda Rasulullah S.A.W.

"Sesungguhnya iman yang berada di dalam hati kamu menjadi lusuh seperti mana lusuhnya pakaian. Oleh itu, mohonkanlah dari Allah Ta'ala supaya Dia membaharui iman di dalam hati kamu" (Riwayat At-Tabrani dan Al-Hakim)

Oleh itu, perlulah diingat bahawa harakah hanyalah wasilah (alat) dan bukan ghayah (matlamat), ianya adalah wasilah untuk melaksanakan perintah Allah dan berusaha memperolehi keredhaanNya; bukanlah wasilah untuk mencapai kepentingan diri. Atas dasar itu, tidak kira sama ada pimpinan atau ahli, jika berlaku kecacatan dalam takwin (pembinaan syakhsiyyah), maka akan pincanglah fikrah dan kepentingan yang seharusnya diletakkan kepada Allah semata-mata.


Sesungguhnya hati orang2 Mu'min adalah berada di antara dua jari Ar-Rahman. Fitnah akan sentiasa melanda hati. Seseorang mu'min mestilah sentiasa berjaga-jaga dari su'ul munqalib dan sentiasa memohon dari Allah supaya dimatikan di dalam husnul khatimah (kesudahan yang baik).

Oleh itu, tunjang tarbiyah adalah usrah. Bilamana ahli merasakan bahawa usrah sesuatu keterpakasaan maka ruh tarbiyahnya sudah mula dirosakkan. Apatah lagi, jika perkara2 yang lebih besar.

Satu soalan yang menarik telah dibincangkan bersama sahabat2... Adakah kebaikan yang kita lakukan itu boleh diumumkan pada khalayak ramai?... Sebagai contoh, dalam event atau aktiviti yang kita laksanakan biasanya kita akan ambil gambar untuk dimuat turun ke dalam portal atau blog supaya dapat dibaca oleh orang umum atau mad'u. Hatta, bantuan yang diberikan pun perlu didedahkan berapa jumlahnya... Agak2 adakah ini akan menggugat ikhlas dalam beribadah?...


Oleh itu, berdasarkan firman Allah S.W.T. :

"Jikalau kamu menzahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka Yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh Yang baik). dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu. dan (ingatlah), Allah Maha mengetahui secara mendalam akan apa Yang kamu lakukan" (Al-Baqarah : 271)

Merujuk kepada kisah khulafa Ar-Rasyidin, bilamana Saidina Abu Bakar r.a. hendak melaksanakan ibadah qiamullail maka dilaksanakan dalam suasana yang sunyi dan tenang (bacaan yang perlahan). Akan tetapi, bagi Saidina Umar, ibadah qiamullail dibuat dalam suasana yang terang dan dijaharkan (dikeraskan suara) bacaannya supaya dapat mengejutkan sahabat2 yang lain untuk sama2 beribadah. Hal ini diketahui oleh Rasulullah S.A.W., lantas Rasulullah S.A.W. mengiyakan ibadah kedua-dua orang sahabatnya.

Hikmah yang dapat diambil disini, kebaikan yang diumumkan kepada orang ramai mestilah mempunyai 2 syarat :
1) Mengajak kepada amar ma'ruf
2) Tidak menimbulkan fitnah

Sebagai contohnya, seorang suka bersedekah maka harus untuknya menyatakan amalannya jika dapat mengajak orang2 di sekelilingnya untuk bersedekah, namun jika perkara ini akan menimbulkan keraguan dalam amalnya itu, maka tidak perlu untuk dia menyatakan sedekahnya itu. Tetapi, jika dia memberi sedekah hasil daripada peruntukan organisasi, maka dia perlu untuk menyatakan sedekah (pemberian) itu kerana jika dia menyembunyikannya maka ada pihak akan menyatakan bahawa duit tersebut telah 'digelapkan'.

Wallahu'alam...

Comments

  1. Bilamana ahli merasakan bahawa usrah sesuatu keterpakasaan maka ruh tarbiyahnya sudah mula dirosakkan.

    --> benar kata2 akh,kerana ana pernah futur seketika dek kerana merasakan usrah itu sesuatu yg terpaksa! astaghfirullah, mudah2an ana x futur lagi akh!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Lafaz musytarak dalam usul fiqh

Ibrah Peristiwa Nuzul Al-Quran

Fahami apa itu ikhtilat