Kem Penghayatan Islam dan Motivasi

Assalamualaikum WRBTH,

Segala puji dan syukur dipanjatkan ke hadrat illahi, dengan keizinanNya sekali lagi Rakan Motivasi berjaya bertapak ke negeri Darul Takzim. Bermula 17 Disember (Khamis) sehingga 20 Disember (Ahad), Rakan Motivasi menghantar tiga orang wakil fasilitator iaitu Mu'min (pelajar UTP), zaiyinul ain (pelajar UTP) dan Helmi (pelajar UITM Seri Iskandar) ke Maahad Tahfiz Al-Muhammadi, Parit Medan, Kundang Ulu, Johor Darul Takzim.

Perjalanan kami (fasilitator) bermula seawal 4.30 pagi daripada UTP terus ke Klang bagi mengambil seorang fasilitator (zaiyinul ain) dan sampai ke tempat program pada pukul 11.30 pagi, selama 7 jam dengan menaiki kereta. Program ini dianjurkan pada 6-20 Disember, maka kami sebagai pengganti fasilitator pada giliran yang terakhir. Antara aktiviti yang dibuat ialah :
1) Ta'aruf
2) Muhasabah
3) Qiamullail
4) Bacaan Mathurat
5) Modul-modul
6) Latihan Dalam Kumpulan (LDK)
7) Riadah

Sesampainya kami disana, kami disambut mesra oleh Dato' Dr Mahfuz (PJ Johor), Ustaz Zarul, Abg Naufal dan beberapa kakitangan Maahad Al-Muhammadi. Kemudian, perbincangan dilakukan bersama dengan fasilitator yang telah mengendalikan program, Hj Abu Bakar Bin Thambi yang merupakan lulusan B.A. Biochemist di U.S. Agenda utama perbincangan ini adalah untuk memastikan keselarian aktiviti berdasarkan objektif program yang telah ditetapkan memandangkan persediaan kami yang agak kekurangan. Akhirnya, kami diberikan kepercayaan penuh untuk mengendalikan program ini hingga ke majlis penutup yang akan turut dihadiri oleh ibubapa peserta.






Jumlah peserta seramai 114 orang yang terdiri daripada pelajar Maahad dan peserta luar dibahagikan kepada 8 kumpulan yang terdiri dalam pelbagai peringkat umur (12-17 tahun). Pada awalnya, kehadiran kami agak sedikit kekok kerana berlaku pertukaran fasilitator dan terpaksa mengadakan kembali sesi ta'aruf ringkas bersama para peserta. Namun, keceriaan para fasilitator membuatkan para peserta tidak berasa segan untuk turut bersama dalam aktiviti yang dijalankan. Selain itu, kami juga mendapat bantuan fasilitator muslimat iaitu malehah (USIM) dan Kasmah (UKM) yang turut hadir memberikan khidmat.

Objektif program ialah untuk membina anak-anak yang soleh dan penghafal Al-Quran. Oleh itu, semua peserta diwajibkan untuk menghafal surah Al-Mulk, As-Sajdah dan Surah Yasin selama program ini dijalankan dan Tasmi' akan dilakukan oleh Ustaz-ustaz daripada Maahad ini. Ada diantara peserta yang telah berjaya mengahafal kesemua surah tersebut dalam masa 8 hari sahaja. Selain itu, pada hari khamis salah seorang daripada pelajar Maahad telah berjaya mengkhatamkan 30 juz Al-Quran yang mengambil masa selama 3 tahun.

Antara aktiviti yang menarik sepanjang program ialah modul "Demo Hijrah" yang bertemakan "Pembebasan Palestin". Di dalam modul ini, para fasilitator menerangkan tentang cara-cara membuat memorandum tuntutan dan perarakan beramai-ramai. Sebanyak 12 tuntutan berjaya dikeluarkan dan ditujukan kepada pemerintah U.S., Israel, dan Dunia tentang pembebasan Palestin. Perarakan dibuat di padang berdekatan bersama laungan takbir, "Bebas, Bebas, Bebas Palestin" dan "Hancur, Hancur, Hancur Israel" dilaungkan beramai-ramai dengan penuh semangat.


Selain itu, bersempena dengan konsep maal hijrah iaitu membawa perubahan, para fasilitator mengadakan muhasabah khusus yang mengabungkan tenaga pengajar dan warden Maahad pada malam terakhir program dijalankan. Antara elemen yang diterapkan ialah peranan anak soleh dalam keluarga, kelebihan pelajar yang menghafal Al-Quran dan adab-adab seorang pelajar.

Pada hari ahad, upacara penutup dijalankan dengan montaj khas, penyampaian hadiah kumpulan terbaik dan peserta terbaik, persembahan nasyid, persembahan silat dan bacaan Al-Quran oleh peserta terbaik kem. Majlis juga diserikan dengan ucapan daripada Dato' Dr Mahfuz yang juga selaku mudir Maahad Al-Muhammadi yang memberikan galakan dan semangat kepada para peserta untuk menghafal Al-Quran serta menerima masuk peserta terbaik program ke Maahad sebagai pelajar Maahad.

Tepat jam 12.30 tengahari, Kem Penghayatan Islam dan Motivasi melabuhkan tirainya pada tahun 2009. InsyAllah pada masa-masa akan datang, Dato' Dr Mahfuz mencadangkan untuk diadakan sekali lagi kem ini bagi tujuan membentuk anak-anak muda dan membina generasi jil-ul Quran seperti generasi para sahabat.

Wallahu'alam...

Comments

Popular posts from this blog

Lafaz musytarak dalam usul fiqh

Ibrah Peristiwa Nuzul Al-Quran

Fahami apa itu ikhtilat