Banyak Bertanya : Semakin bijak atau semakin dungu?

Assalamualaikum wrbth,

Segala puji dan syukur dipanjatkan ke hadrat Illahi yang tidak sesekali mensia-siakan setiap apa yang diciptakannya, selawat dan salam buat kekasih yang dirindui Muhammad bin Abdulllah SAW, ahli keluarga baginda, para sahabat, tabi' tabi'in dan seluruh pejuang Islam sepanjang zaman.

Dengan sedikit kelapangan masa yang diberikan oleh Allah SWT ini, rasa tergerak untuk menulis di samping mengisi kekosongan waktu yang ada. Merujuk tajuk yang diutarakan, agak2 yang mana satu jawapan yang logik untuk kita terima...

Apabila semakin banyak kita bertanya, adakah kita menjadi semakin bijak atau semakin dungu?



Contoh yang boleh kita ambil dari sirah Nabawiyah, apabila kaum nabi musa iaitu bani israel bertanyakan tentang perintah Allah yang di'taklif'kan kepada mereka. Firman Allah yang bermaksud :


67. dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina". mereka berkata: "Adakah Engkau hendak menjadikan Kami ini permainan?" Nabi Musa menjawab: "Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan Yang jahil (yang melakukan sesuatu Yang tidak patut)".                                                                                                                            (Al-Baqarah : 67)

Berdasarkan kisah ini, kita boleh ambil iktibar bahawa janganlah sesekali kita bertanya untuk memberatkan urusan yang telah diperintahkan. Perkara yang sama juga telah berlaku di zaman Rasullulah SAW, apabila seorang sahabat bertanyakan tentang perintah Allah tentang kefardhuan Haji kepada umat Islam. Hadith Rasulullah SAW yang bermaskud :
"Adakah ia difardhukan pada setiap tahun?" Rasulullah SAW diam. Mereka bertanya lagi: "Adakah pada setiap tahun?" Baginda menjawab: " Tidak, sekiranya aku kata "ya" maka nescaya ia menjadi wajib, sekiranya ia wajib maka kamu tidak akan mampu untuk melakukannya, sekiranya kamu tidak berupaya juga maka kamu adalah kufur."

Lantas Allah SWT menurunkan ayat,


101. Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu bertanyakan (kepada nabi) perkara-perkara Yang jika diterangkan kepada kamu akan menyusahkan kamu, dan jika kamu bertanya mengenainya ketika diturunkan Al-Quran, tentulah akan diterangkan kepada kamu. Allah maafkan (kamu) dari (kesalahan bertanyakan) perkara-perkara itu (yang tidak dinyatakan di Dalam Al-Quran); kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar.                                                            (Al-Maidah : 101)


Walaubagaimanapun, Al-Darimi telah meriwayatkan dengan sanadnya, daripada Ibn 'Abbas ra, beliau berkata : "Aku tidak pernah melihat satu kaum yang lebih baik berbanding para sahabat Baginda SAW. Mereka tidak bertanya melainkan pada 13 masalah, sehinggalah Baginda wafat. Semua soalan itu telah diabadikan di dalam Al-Quran, antaranya :

217. "Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad), mengenai (hukum) berperang Dalam bulan Yang dihormati..."                                                                                                        (Al-Baqarah : 217)

Ibrah yang boleh kita ambil ialah, sikap bertanyakan soalan bukanlah menjadi permasalahan tetapi kandungan soalan yang perlu dipertanyakan adakah perlu atau tidak? Inilah beberapa perkara yang kadangkala kita cuai sehingga urusan yang mudah bertukar menjadi susah yang akibatnya mengundang bala' daripada Allah SWT sepertimana yang berlaku kepada Bani Israel.
Dengan kata  lain, betapa indahnya Islam sehingga mengajarkan tentang adab untuk menanyakan soalan tetapi keindahan ini tidak akan dirasai bagi orang yang jahil tentangnya. Bak kata pepatah arab, banyak berkata-kata membawa kepada banyaknya kesalahan, banyak kesalahan membawa kepada banyaknya dosa, banyak dosa membawa kepada neraka Allah SWT. Nauzubillah...

Wallahu'alam...

Comments

Popular posts from this blog

Lafaz musytarak dalam usul fiqh

Ibrah Peristiwa Nuzul Al-Quran

Fahami apa itu ikhtilat